6. nap - Fegyveres konfliktus

Bonchida, biciklitura

Szék - Bonchida - Szamosújvár, egy kevésbé szokványos útvonalon. »Biciklitúra...« ez a szó egy bizonyos irónikus hanglejtéssel ezen a napon hangzott el legtöbbször ezen a túrán, amikor izzadva toltuk felfelé, és a bringa valóban felesleges kellék volt nálunk.

Megnyirbált program

Az eredetileg tervezett programunkban szerepelt Felsőzsuk, ahol a NOKIA gyárat szerettük volna meglátogatni, de belső kapcsolatunk ellenére is a látogatásunk lepattintásra került, úgyhogy ezt az indulás napján sajnos le kellett fújjuk. Az útvonal azonban megmaradt s így Székről nem a légvonalnál rövidebb úton mentünk át, hanem a Gyulatelke (Coasta) - Magyarvisa (Vişea) aszfaltúton. A felsőzsuki kastélyt inkább kihagytuk, mert nem akartunk szörnyülködni a boltív helyére elhelyezett négyzet alakú fehér műanyag thermopán ajtón, így az első megállóhelyünk Bonchida lett.

Marokháza (Tăuşeni)

Bonchida, a bezzeg-kastély

Bonchida szép, Bonchida jó és Bonchida jó úton halad. Tavaly Torockón nem győztünk feldicsérni a Transylvania Trust alapítvány munkáját, idén a másik fontos projektjük eredményét néztük meg Bonchidán. Röviden: a Bánffy kastély államosítása után, a műemlékvédő igazgatóság szegényes állagmegóvási kísérletei alkalmatlannak bizonyultak. Betonból öntött gyűrűvel és födémekkel, valamint új fedélszékkel és héjazattal kísérelte meg konzerválni, és a "társadalmi tulajdonba" került egykor Erdély Versailles-aként emlegetett kastély helyiségeit sok mindenre fel is használták. Az istállóban kultúrház volt egy ideig, boltok, raktárak, szükséglakhelyek kaptak helyet a boltozott földszinti helyiségekben. A helyreállítási munkálatok megkezdését a bukaresti Kulturális Minisztérium és a budapesti Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma közötti, 1999-ben aláírt egyezmény tette lehetővé, és Transylvania Trust Alapítvány biztosítja az épületegyüttes minőségi felújítását és hosszú távú védelmét. Bánffy Katinka mint örökös visszakapta a kastélyt, jelenleg Marokkóban él, és a háború után nem járt erre. Talán, mi sem látnánk szívesen gyermekkorunk gazdag, díszes otthonát a jelenlegi romos állapotában. Az örökös átadta gondozását az alapítványnak, akiknek a munkája lassan de biztosan látható eredményekkel kecsegtet.

Bonchida - Bánffy kastély Bonchida - Bánffy kastély Bonchida - Bánffy kastély
# # #

Kastélyélet, kastélykert

Előadónk, Fekete Albert kimerítően bemutatta nekünk, hogy milyen kertje volt a bonchidai kastélynak és, hogy annak idején hogy éltek itt a gondos gazdák. A kert jóval nagyobb területen helyezkedett el mint amennyi most az alapítvány kezelésében van. A falubéliek a 100 éves fákat gyakran kivágják vagy megfelelő helyre mért baltacsapásokkal először megdöglesztik, aztán mikor kiszáradt már legálisan vághatják ki. A kastélykert ezen része a Kolozs megyei erdészet tulajdona, de sajnos ők sem jó gazdái, valószínűleg azért sem, mert sejtik, hogy nemsokára ezt a területet vissza kell szolgáltassák.

Templom a XIII. századból

Bonchidán van egy közel sem mellékes református templom amely az 1200-as években épült. A túra főépítésze Várday Zsolt következtetéses alapon improvizált nekünk egy templombemutatót, mert a tiszteletes úr sajnos nem tudott nekünk mesélni, mivel éppen holland vendégeket fogadott. Hogy fals információt le ne írjak, ezért röviden csak annyit közölnék a templomról, hogy belülről nagyon jó hűvös.

Bonchida, református templom Bonchida, református templom Bonchida, református templom

A legleg emelkedő

A kastélykertből már ijesztgettük a résztvevőket, mert jól látszott az emelkedő amin utunkat folytattuk Szamosújvár felé. Egy szép, de nehéz hegyi útvonalat választottunk. A szakasz Bonchidáról Kisiklódra ment át. Rögtön Bonchida után találkoztunk szembe a túra legleg emelkedőjével, ahol egytől egyig mindenki le kellett szálljon és kellett tolja a bringáját. Ehhez tűző napsütés, déli forróság. »Biciklitúra...«2 hangzott el többször. Nézzen képeket!

Bonchida, bringaút Bonchida - Kisiklód (Bonţida - Iclozel) Bonchida - Kisiklód (Bonţida - Iclozel)
# # # # # # # # #

Legleg ereszkedő és legleg öröm

Minden emelkedő másik oldalán lejtő van. Ez egy fontos megállapítás, és amilyen volt a mászás, olyan volt az ereszkedés. Füves, meredek, off-road szakasz, itt volt az egy kilométerre eső legtöbb bukás. Jó sokan elestek, de mégis olyan boldogsággal tették mindezt, hogy még az is kiderült: esni öröm.

Fegyveres konfliktus a helyiekkel

Kisiklódról rögtön továbbtekertünk Iklódra, ahol egy vonatülésekből kialakított kocsmában hűgettünk a legleg domb után. A kocsma udvarán fiatal helyi legények és leányok játszottak egy hatalmas vízipuskával, amelyet csapatunk egyik tagja megszerzett és tüzet nyitott a gyanútlan Iklódiakra. Az iklódiak bátra visszalőttek. Nézzen képeket!

Iklód (Iclod) Iklód (Iclod) Iklód (Iclod)

Armenopolis

Szamosújváron (Armenopolis) Esztegár János, az erdélyi örmény szövetség alelnöke fogadott minket az örmény templomban és nyűgözött le előadásával. Nem ismételte önmagát, gyorsan, humorosan és meglepően őszintén mesélte a moldvai és erdélyi örménység történetét. Egyik résztvevőnk szerint sok pontatlanság volt benne, de ha ez igaz is, a stílus akkor is magával ragadt. A végén közölte, hogy minden amit ő csinál az csak örmény propaganda, és, hogy nekünk csak annyi a dolgunk, hogy küldjünk hozzájuk minél több embert. Rajtunk ez nem múlik, bátran ajánljuk, nemcsak az előadó személye miatt, hanem azért is mert Szamosújvár gyönyörű város, csodás utcákkal és házakkal, az örmény templom hatalmas, szép, és van benne egy kalandos úton visszajutott Rubens festmény, ami nem is biztos, hogy Rubens festmény.

Megjegyzések

1: Szándékosan és tudatosan használtam ezt a szót.

2: Az eredeti Benkő Istvántól (Spidi) származik, mikor Verespatak mellett elgörbítette a bringáját.

Kommentek

Süni | 2010.08.24 17:32
De itt nincsen vége a túrának. Van még 7. és 8. nap is. Akarok többi beszámolót!!! :)

Ágnes | 2010.09.04 11:41

Pont az en napom:(

Sweentnam | 2011.03.11 15:53
jo kezdet

Ehhez az íráshoz nem lehet kommentelni.